Wikia

Terris Crevaile (Triss Merigold by Raivis-Draka on DeviantArt)

Terris Crescente, een van de machtigste levende wilderlingen. Bron: Triss Merigold by Raivis-Draka on DeviantArt

Een wilderling is een gebruiker van magie die nooit volgens de conventionele regels heeft geleerd met zijn of haar vaardigheden om te gaan. Dit kan in sommige gevallen, zoals die van Terris Crescente, Ferelde Taer'Nomis en Luthair Kayne, leiden tot zeer krachtige vaardigheden; in de meeste gevallen sterven wilderlingen echter een pijnlijke dood als ze niet in de leer gaan.

Definitie van het begrip

De Cindras Minture geeft de volgende definitie: "een magiegebruiker die, zij het uit eigen keuze of als gevolg van externe factoren, nooit heeft leren om te gaan met zijn of haar vaardigheden en derhalve niet verbonden is aan een bepaalde magische organisatie." Wilderlingen hebben geen leermeester en zijn niet verbonden aan een magische organisatie als het Zusterschap van Tovenaressen, het Broederschap van Tovenaars of het Conclaaf. Het zijn personen die over het algemeen zeer gevaarlijk zijn, aangezien hun magiegebruik ongecontroleerd is. Hun vaardigheden kunnen plotseling uit elkaar barsten, en dit kan tot zeer gevaarlijke situaties leiden. Hoe ouder men is, hoe moeilijker het is om controle te krijgen over magie; dit is waarom het Zusterschap en Broederschap ook voornamelijk jonge magiërs aannemen. Sommige wilderlingen zijn extreem krachtig, maar onbeheerst en temperamentvol. De meeste wilderlingen sterven uiteindelijk als ze niet in de leer gaan, meestal omdat ze gek worden. Dit geldt niet voor Elven: zij kunnen hun magische vaardigheden vanaf het begin al beheersen, en hoeven meestal niet in de leer te gaan om te voorkomen dat ze sterven.

Huidige positie

Wilderlingen worden door zowel andere magiegebruikers als door de rest van de wereld niet gerespecteerd. In grote delen van de wereld worden wilderlingen gevangen gezet of geëxecuteerd wanneer het duidelijk wordt dat ze magische vaardigheden bezitten en niet naar een organisatie willen gaan. In Westkroon worden de magische krachten van een wilderling gedoofd door een lid van de Stalen Inquisitie, waarop ze langdurig gemarteld of verkracht worden en daarna publiekelijk worden onthoofd, opgehangen of op de brandstapel worden gegooid. Veel van de meer krachtige en invloedrijke wilderlingen zijn het hier geenszins mee eens. De meest radicale aanhangers van deze opvatting zijn Luthair Kayne, Terris Crescente en Ferelde Taer'Nomis. Deze drie uitermate krachtige wilderlingen maken samen deel uit van een driemanschap dat zich de Onbegrensden noemt. Dit wordt gezien als een terroristische groepering die met geweld de magische organisaties ten gronde wil richten en de wilderlingen wil aansporen om onafhankelijk te blijven. Hiervoor voeren ze regelmatig aanvallen uit op andere magiërs en ook niet-magiërs: recentelijk hebben ze bijvoorbeeld Katholiticus Corevan Astebane, de leider van het Conclaaf, opgespoord en vermoord. De Onbegrensden krijgen steun van sommige wilderlingen en ook Gwenlléar, een wereldwijde terroristische organisatie die onder Landeval Kansier- overigens een goede vriend van Luthair Kayne- vecht voor vrijheid voor alle wezens.