Wikia

De Slag bij Breekschild was een veldslag in de Invasie van 513. In dit gevecht namen de omvangrijke legers van het Sphyriaanse Rijk het Volanteense perifere stadje Breekschild met overweldigende macht in.

Beschrijving

Verloop

De Slag bij Breekschild was de eerste echte aanval van de Sphyriaanse legers tijdens de Invasie, die in Volantine geleid werd door generaal Patriarchus. Verkenners in de omgeving hadden de enorme troepenmacht van de vijand zien aankomen, waardoor de burgerwacht van Breekschild zich haastig verzamelde om het stadje te verkennen. Deze niet fatsoenlijk getrainde soldaten toonden zich dapper in het gevecht, maar werden compleet overrompeld door de superieure militaire macht van het Rijk. Als gevolg van de slag vestigden de Sphyrianen zich op de nabijgelegen Famrisvlakte, vanuit waar ze later de glorieuze stad Withaven aanvielen en vernietigden bij de beruchte Pyromanie.

Nasleep en herinnering

De majoor van Breekschild had net voor de aanval bericht weten te sturen naar Theddium, de hoofdstad van de Noordkust Alliantie. Hierdoor wist de politieke top in het Equilibrische Paleis van de gebeurtenis. President Cornelius Porte en premier Vincentio Mesym informeerden de Representatie echter niet van de slag en gaven het nieuws zelfs niet door aan sommige leden van het kabinet. De PGE-top wilde niet dat het nieuws bekend zou worden- volgens de betrokkenen was dit om paniek te voorkomen, maar volgens critici wilden ze de slag onder het tapijt vegen zodat ze niet incompetent zouden lijken. Uiteindelijk lekte nieuws van de Slag bij Breekschild echter toch uit, wat voor een grote politieke crisis zorgde in de hoofdstad. Frederick Illedale, oppositieminister voor Verdediging, vond het onvergeeflijk dat de regerende partij niet onmiddellijk een troepenmacht naar de Famrisvlakte stuurde om de Sphyrianen te confronteren. Dit zou een goede inschatting blijken, aangezien de Sphyrianen niet tegengehouden konden worden tijdens hun opmars naar Withaven en de stad door gebrek aan hulp vanuit Theddium in de as werd gelegd. De Slag bij Breekschild wordt niet zozeer herinnerd vanwege haar verloop- vanwege haar omvang zou je het wellicht niet eens een veldslag kunnen noemen- maar vanwege haar symbolische waarde als eerste aanval die de Sphyrianen, de oude rivalen van de Volantene die hen uit hun thuisland Amaranthine hadden gedreven bij de Expulsie, uitvoerden op grondgebied van de Noordkust Alliantie. President Illedale en zijn partijgenoten van de UGR gebruiken de Slag bij Breekschild en haar nasleep nog immer om de incompetentie van de PGE aan te kaarten en allerlei complottheorieën te verspreiden. Er gaan bijvoorbeeld geruchten dat de PGE expres niet militair ingreep om de steun van hun coalitiepartner, de pacifistische AVT, te behouden; een andere theorie stelt dat de PGE in feite een pact had met de Sphyrianen en daarom geen troepen stuurde.