Wikia

Santaloña is een gemeenschap in de Vrije Steden. Het ligt niet ver ten noorden van Duirmon, aan de grens van het duistere junglegebied tussen de Vrije Steden en het Land van Duizend Ruïnes erachter. Het ligt nét buiten de invloedzones van staten als Duirmon en Lirion, waardoor het de status heeft van "vrije gemeenschap". Santaloña staat bekend als het toppunt van de suli-cultuur: alles is hier mogelijk. Er wordt dag in, dag uit gefeest, en naar verschillen in status of rijkdom wordt niet gekozen wanneer de mannen en vrouwen aan het einde van de avond hun bed uitzoeken. Naaktheid is heel gewoon in Santaloña, en er zijn talloze voorzieningen om de extravagante cultuur te stimuleren. Er zijn zwembaden, dansvloeren, fonteinen, winkels, et cetera. Het dorp heeft veel gigantische villa's die heel duur zijn om te huren, maar de ook vreselijk luxe zijn. Santaloña is, samengevat, een zomer- en vakantieoord waar werkelijk niets vreemd of taboe is. Het werd in 509 5TP gebruikt door Novus Decimus Dorne om een bijeenkomst te organiseren die uiteindelijk zou leiden tot de invasie van Duirmon in 513. Hier ontmoette hij ook zijn latere geliefde Solar Slava. Osmin Terra, ex-generaal van de Unie van de Haldarima tijdens de Piratenoorlog van 499, slijt zijn oude dag thans in Santaloña. De nederzetting wordt wel vergeleken met andere uitbundige plaatsen als Monte Vico in de Graafschappen van Tissan en Campuny op Beau Toulair (Nova Core).

Citaat

"Santaloña werd door velen gezien als een miniatuurstad, een imitatie van de meer omvangrijke stadstaten verder naar het zuiden toe; maar in feite was het niet veel meer dan een nauwelijks functionerend, groot uitgevallen stuk privélandgoed van verschillende families. Aangezien het net uit het bereik lag van naties als Ulgard, Duirmon en zelfs Lirion, was Santaloña min of meer een autonoom toeristencentrum voor de meer welvarende inwoners van de Zuidkust. Overdag was het een aangenaam centrum van kunst, cultuur en een schandalig aantal van zowel gesofisticeerde als, in zijn ogen bijna barbaarse, feesten en festivals. De rijke adel van de stadstaten van de kust kwam na het heengaan van de winter met duizenden tegelijk naar de talloze villa’s van de nederzetting, zoekend naar bevrijding van de regels van hun thuisland. Hier, in het hart van een levendige en enorm vruchtbare jungle aan de rand van het Land van Duizend Ruïnes, regeerde geen koning of keizer. Geen regels hielden de steenrijke bezoekers in toom, en zelfs navolging van de wetten van de goden was hier ver te zoeken. Dit gegeven zorgde er in de eerste plaats voor dat Santaloña een perfecte plaats was om je even te onttrekken aan de zorgen aan je hoofd. Novus zelf had er in zijn jongere jaren meerdere keren toevlucht gezocht in rijkelijk vloeiende drank, uitbundige feesten van de jeugd en de warme armen van een glimlachende courtisane."