Wikia

Nizana Trisney [nie-ZAAH-nah TRIZ-nie] was een legendarische Teronthir en een van de eerste van de Dothrenil. Samen met onder andere Jhadril Krontane en Ssenya Sithe leidde ze grote groepen Dothrenil aan het einde van de Oorlog van de Schaduw naar Dravanen, waar ze een nieuw leven voor zichzelf opbouwden.

Geschiedenis

Eeuw van Tranen

Trisney werd geboren gedurende de Eeuw der Tranen, waarin de duistere legers van de Nachtkoning en zijn Legioenen van de Nacht de wereld hadden veroverd en het IJzeren Rijk hadden gesticht. Op vroege leeftijd bewees Trisney al dat ze een aanleg had voor alle dingen geheim. Ze kon zich bijna perfect ongezien bewegen, en onthield vrijwel alles wat ze hoorde. Dit werd door de Nachtkoning dankbaar benut: Nizana Trisney werd ingezet als huurmoordenares en verzamelaar van informatie. Ze infiltreerde regelmatig basissen van bijvoorbeeld de Vrije Legers of later het Zilveren Verbond, waar ze dan gesprekken afluisterde en die informatie terugbracht naar haar meesters, de beroemde Sahav Q'vor. Q'vor behandelde Trisney vaak afsnauwend of als een kind, maar dit deed ze alleen om het beste uit haar te halen. Nizana groeide uit tot een van de meest gevreesde huurmoordenaressen in de Legioenen. Haar naam was buiten de legers van de schaduw niet echt bekend, maar ze werd wel regelmatig waargenomen, en de leiders van de vrije volkeren waren erg bang voor haar. Ze vermoordde meerdere hooggeplaatste vijandelijke heersers, en steeg verder en verder in de Legioenen van de Nacht.

De valstrik

Uiteindelijk werd Trisney op een voor haar tragische wijze verraden door haar eigen bondgenoten. Bij een grote veldslag in de Oorlog van de Schaduw hadden de legers van het Zilveren Verbond veel krijgsgevangen van de Teronthir buitgemaakt. Generaal Kazhar Tah'lar maakte plannen om hen te bevrijden, maar Sahav Q'vor had een beter idee. Op een donkere nacht werd Trisney op een missie gestuurd om een hooggeplaatste vijandelijke leider om te brengen, zoals ze dat zo vaak had gedaan. Ze liep echter in een valstrik en werd gevangen gezet. Het bleek dat Q'vor het zo geregeld had dat de gevreesde huurmoordenares in handen zou komen van het Verbond, die in ruil voor haar de gevangengenomen Teronthir vrij zouden laten. Dit gebeurde ook, en Nizana Trisney werd in ketenen geslagen en meegevoerd naar de geheime basis Morenhal. Hier werd ze gemarteld en wekenlang ondervraagd- een lot dat gelijkenissen vertoont met dat van Ssenya Sithe.

Bloedbad van Morenhal & ontsnapping

Wekenlang zat Trisney gevangen en werd ze ondervraagd door talloze verschillende mensen. Ze brak echter nooit, en gaf geen enkel geheim prijs- dit is iets waar Erilaile, de Hoogste van het Zusterschap van Tovenaressen, haar erg om bewonderde. Uiteindelijk werd Trisney uit haar lijden bevrijd, toen Morenhal werd ontdekt door de Teronthir en werd aangevallen bij het zogenaamde Bloedbad van Morenhal. Hierbij stierven veel belangrijke personen in het Verbond in de chaos van de strijd. Trisney werd niet langer bewaakt in haar cel, en wist te ontsnappen. Even was ze geneigd om naar de centrale hal te gaan, waar de grootste gevechten plaatsvonden; maar toen dacht ze terug aan hoe haar bondgenoten haar hadden verraden, en keerde ze zich om. Ze zwoor de Nachtkoning en de Legioenen af, en begon na haar ontsnapping doelloos door de woestenijen der wereld te zwerven. Trisney doodde vrijwel iedereen die ze tegenkwam, uit pure woede en frustratie.

Ontmoeting met Jhadril Krontane & tocht naar Dravanen

Uiteindelijk kwam Nizana Trisney in contact met Jhadril Krontane, die een groep van opstandige Teronthir leidde. Deze Teronthir hadden, net zoals Trisney zelf, de Legioenen afgezworen en stelden zich nu op als een neutrale factie die probeerde zich niet te mengen in de oorlog. Dit sprak Trisney erg aan, en ze werd lid van de steeds verder groeiende groep die bekend kwam te staan als de Dothrenil. Nizana was geen geboren leider en nam geen opvallende rol in, maar ze was wel een belangrijke vertrouwenspersoon van Krontane. Daarnaast vervolgde ze haar loopbaan als huurmoordenares en verzamelaar van informatie, met als doel om de Dothrenil veilig te houden. Na een tijd kwamen er steeds meer Teronthir naar de groep, dat zich inmiddels een echt volk kon noemen. Samen met Ssenya Sithe, de krachtige Arcaniaal die nu ook de Legioenen had verlaten, leidden Krontane en Trisney de Dothrenil. Uiteindelijk zetten ze een grootschalige exodus op touw, die hen tegen het einde van de Oorlog van de Schaduw naar het land Dravanen voerde. Met Sithe en Krontane richtte ze de nieuwe hoofdstad Arukalki op. In de vroege jaren van het Vijfde Tijdperk trok Trisney, die nu redelijk oud was, zich terug uit het leven als huurmoordenares en ging ze zich richten op het leiden van de Dravai. Ze werd lid van het eerste Dravca Triumviraat, samen met Sithe en Krontane. Nizana Trisney stierf in 71 5TP. Ze wordt herinnerd als een van de grootste helden in de geschiedenis van Dravanen. Eén doel vervulde ze echter niet: het doden van haar voormalige meesteres, Sahav Q'vor. Trisney koesterde nog altijd een haat jegens haar, tot haar overlijden. Vandaag de dag beweert Slisn Hlannid dat ze van Nizana Trisney afstamt, maar dit is verre van bevestigd.

Uiterlijk en persoonlijkheid

Nizana Trisney was smal gebouwd, had een bescheiden boezem en was redelijk klein. Anders dan Sithe en Krontane, die beiden een asgrijze huid hadden, had ze een paarse huid. Haar haren waren wit tot grijs, en ze droeg er graag versieringen in. Trisney gaf de voorkeur aan lichtgewicht kleding van dunne zwarte stof, die haar schouders en gespierde buik ontbloot liet. Qua persoonlijkheid kan ze het best beschreven worden als listig, verraderlijk en wat egoïstisch. Trisney nam levens met gemak, en beleefde soms zelfs plezier in het vermoorden van haar vijanden. Ze trad niet graag op de voorgrond en handelde het liefste vanuit de schaduwen, ongezien door zowel haar bondgenoten als haar vijanden. Het verraad van Sahav Q'vor, haar vroegere meesteres, maakte haar bitter. Trisney koesterde de rest van haar leven een felle haat tegen haar vroegere bondgenoten, de Teronthir.