Wikia

Montclair [mon-CLÈR] is een streek in Nova Core, een schiereilandvormig continent nabij de Arenaedë. Dit hertogdom is gelegen in een grote vallei in de oostelijke delen van de gigantische Witte Bergen, ten zuiden van de noordelijke regio's van de Grenslanden, tussen Braas in het noorden en Avelishe in het zuiden. Montclair wordt geheel omsloten door bergen, waardoor het geniet van een aangenaam micro-klimaat met haast oneindige zonuren. De idyllische streek is al eeuwelang een vredig toevluchtsoord voor de bewoners van Nova Core. Het wordt thans geregeerd door hertogin Louise Annabelle vanuit de hoofdstad Neuvechatel.

Beschrijving

Algemene informatie

Montclair is een prachtig gebied dat bestaat rollende groene heuvels, bloemenvelden, levendige bossen, slingerende beekjes en pittoreske dorpjes. Door de streek stroomt de belangrijke rivier Beaugarde, samen met enkele zijrivieren als de Prospère, de Bonaventura en de Retrouve. Het wordt wel omschreven als een van de meest idyllische, pittoreske streken van heel Nova Core. Op het eerste gezicht is het sprookjesachtige Montclair een zeer kalm, vredig gebied waar het leven haast perfect is; maar onder die sluier gaan duistere geheimen en bloedige praktijken schuil. Montclair heeft een zeer uitgebreide aristocratie, die veel waarde hecht aan etiquette en sociale evenementen. Zaken als paardrijden, uitgestippelde riddergevechten, dansavonden, diners en schaakwedstrijden zijn erg populair onder de adel. De mensen van Montclair zijn erg welvarend, en genieten van het leven. Historisch gezien is Montclair altijd betrekkelijk geïsoleerd geweest van de rest van Nova Core. Van zaken als rivaliserende staten heeft het nooit last gehad. Hierdoor heeft Montclair een eigen cultuur ontwikkeld, die zeer rijk en verfijnd is. De meeste mensen zijn intelligent en houden van kunst, muziek en eindeloze sociale evenementen. Montclair heeft recentelijk echter ook te maken gekregen met een serieus probleem van bandieten, die zich in grotten en verlaten kastelen vestigen en delen van de vallei onveilig maken. Een van de meest gevreesde groepen wordt geleid door de beruchte Barnabas Streggen. De ridders van Montclair zijn meer gefocust op het behalen van persoonlijke glorie in de arena's bij tournementen, en doen daarom weinig aan het probleem. De Lavendelwacht, geleid door Rogier Francois de Lammerfort, richt zich bijna exclusief op het beschermen van de hertogin.

Regeringsvorm

Montclair is al sinds jaar en dag een hertogdom geregeerd door een hertog of hertogin. Deze persoon is ongetwijfeld de meest machtige persoon van de vallei, en heeft in principe de zeggenschap over alles wat er in Montclair gebeurt. De hertog kan vonnissen uitspreken over criminelen, stelt belangrijke functionarissen aan, en treedt zo nodig op als diplomatiek leider van het gebied. Iedere bewoner van Montclair dient de hoogste respect te hebben voor de hertog, wiens aanwezigheid respect en nederigheid afdwingt. De regeringsstijl van het staatshoofd kan sterk verschillen per persoon. Sommige hertogen/hertoginnen, zoals de beruchte Henrietta de la Blessure, staan bekend om hun wreedheid en het vasthouden aan absolute macht. De meeste staatshoofden laten een groot deel van de zaken regelen door allerlei ambtenaren en functionarissen, die in de naam van de hertog handelen en zeer loyaal zijn. In de regel laat de hertog zich echter graag neerzetten als een algemeen geliefd en verlicht heerser. De vorige hertog, Agincourt, was tegen het einde van zijn heerschappij een zwak en gehaat vorst. Zijn dochter Louise Annabelle is de huidige hertogin. Zij is niet wreed of gewelddadig, maar geniet ervan om in het centrum van de aandacht te staan en om aanbeden te worden door haar dienaren. Montclair heeft een zeer uitgebreide aristocratie, die zich ten alle tijden moet houden aan allerlei strenge regels van de hofetiquette. Wanneer je het hof van het hertogdom bezoekt, moet je altijd oppassen met wat je zegt: de Montclariërs zijn niet bang om de doodstraf te geven wanneer de hertogin of een ander belangrijk figuur op welke wijze dan ook beledigd wordt.

Landschap, klimaat en nederzettingen

Montclair is een zeer pittoreske, haast idyllische streek. De bergvallei bestaat uit prachtige rollende heuvels, levendige bossen, charmante dorpjes en steden en glinsterende beekjes. Het weer is er altijd zeer aangenaam, wat te danken is aan het geïsoleerde karakter en het microklimaat van de regio. Men zegt dat de zon altijd schijnt in Montclair, en dat het nooit regent. Gedurende de dagen zijn de heuvels en bossen van Montclair kalm en rustig; wanneer de zon ondergegaan is, vinden er allerlei sociale evenementen plaats, maar ook goddeloze praktijken voorbij het zicht van de wet. Over het algemeen zijn de dagen in Montclair warm (maar niet te warm), en zijn de nachten aangenaam fris. In de zomer kunnen de temperaturen zeer hoog worden, in de winter blijft het altijd aangenaam. Het landschap van Montclair wordt voor een belangrijk deel bepaald door de rivieren die door het gebied stromen. De belangrijkste hiervan is de Beaugarde; andere zijn de Prospère, Bonaventura en Retrouve. Ook stromen allerlei aantrekkelijke beekjes door de vallei, die leven geven aan allerlei dorpjes en steden. De belangrijkste nederzettingen van het hertogdom zijn de hoofdstad Neuvechatel, het aan de Beaugarde gelegen Sansdouleur, het strategische Ponta Novo, de stad Grandeville (geleid door graaf Guillaume de la Tour), en de vesting Transmerci aan de zuidelijke bergpas. Naast deze grote nederzettingen wordt het landschap van Montclair gekenmerkt door de aanwezigheid van allerlei vestingen en kastelen, meestal op strategische locaties gebouwd en bevolkt door edelen. Een hiervan is bijvoorbeeld Bellefleur, de zomerresidentie van de hertogin aan de flank van een grote berg. Als laatste kent Montclair ook een overdaad aan wijngaarden en wijnchateau's, die de vele beroemde wijnen van Montclair produceren.

Recente geschiedenis

Montclair is door de geschiedenis heen bijna altijd zelfstandig geweest, wat te danken is aan haar geografische isolatie. Recentelijk is er echter een einde gekomen aan die isolatie. Toen de legers van het gigantische Sphyriaanse Rijk naderden in 513, sloot hertog Agincourt op initiatief van ambassadeur Friedrich Sterlitz-Brebant een verdrag met de Sphyriaanse oppergouverneur Konstantine Jengist en maarschalk Potentas, ondanks het feit dat zijn hertogdom niet eens aangevallen werd. In dit verdrag stond dat een groep Sphyrianen in Montclair mocht gaan wonen; in ruil hiervoor zou de streek niet belegerd worden en zelfstandig blijven. Aldus geschiedde: een groep Sphyrianen, zowel militairen als burgers, kwam onder leiding van kapitein Argus Cassian in Montclair wonen. In het begin waren ze vriendelijk, en viel hun aanwezigheid nauwelijks op. Ze vestigden zich voornamelijk in Grandeville, en hielden zich redelijk gedeisd. In rencentere jaren zijn de Sphyrianen echter steeds meer een probleem geworden. Hun aanwezigheid is zeer duidelijk, en ze proberen zich overal mee te bemoeien. Onder andere de door Marinne aep Selvey Carlean geleide Magische Raad probeert haar invloed in Montclair te vergroten; de tovenaressen Trevine aep Briallen en Laurelin Bysse Cochhéan zijn inmiddels een welbekende aanwezigheid aan het hof geworden. De Montclariërs zien dat de Sphyrianen in feite bezig zijn met het overnemen van de vallei, wellicht als uitvalsbasis voor invallen in de noordelijke Grensland-staten Krebbing en Reddeberg en de zuidelijke staten van de Hartlanden. De inname van Montclair is onderdeel van een veelomvattende Sphyriaanse samenzwering om het koninkrijk Avelishe te verzwakken en te gebruiken als een poort naar de Hartlanden bij een nieuwe Invasie, aangezien de andere staten aan de Witte Bergen (Meltumya en Arecama) te sterk zijn. Vanuit Braas, dat direct boven Montclair ligt, komen er steeds vaker Sphyrianen naar de vallei. Montclair ligt voor de Sphyrianen enigszins geïsoleerd: zowel ten noordene n ten zuiden van de vallei liggen gebieden die niet bezet zijn door het Rijk. Het is dan ook lastig voor de Sphyrianen om de vallei fatsoenlijk te bereiken zonder daar gevechten voor te hoeven voeren. Men ziet dat de Sphyrianen bezig zijn met de vallei over te nemen, maar kan hier echter niets aan doen: het verdrag gesloten met de laffe hertog stelde dat de Sphyrianen zo lang mogen blijven als ze willen. Probeert iemand ze te verjagen, dan mogen ze terugslaan, want dan wordt het contract geschonden. Tegen de Sphyrianen kan zelfs hertogin Louise Annabelle niets beginnen, uit vrees dat ze Neuvechatel in puin zouden leggen en Montclair militair zouden innemen wanneer het contract geschonden wordt. Daarnaast heeft Montclair nog een probleem: vluchtelingen uit de Grenslanden. Vanwege de gevaarlijke situatie in het noorden willen velen de Grenslanden verlaten, maar dit is vrijwel onmogelijk via de conventionele manier te doen, aangezien generaal Bayloch Osema van Meltumya de Noordermuur stevig gesloten houdt. Montclair, dat omringd wordt door allerlei bergpassen, is vrijwel de enige optie, aangezien de rest van de bergen geplaagd worden door de Aen Sevharne van de Dalen (waarmee de Montclariërs overigens in vrede leven). Wanneer de vluchtelingen aankomen in Montclair, ontdekken ze echter dat de Sphyrianen de toegang tot de Hartlanden volledig afgesloten houden. De vluchtelingen willen niet terug naar het noorden, en hebben het in het idyllische Montclair naar hun zin, dus blijven ze in de streek wonen. Om deze reden krijgt Montclair meer en meer te maken met overbevolking en allerlei spanningen, die de pittoreske sfeer van het land aan de Beaugarde beginnen te verpesten.