Wikia

Matthias Morne (497-heden, 31 jaar) is een inwoner van Trallic. Hij is lid van het Broederschap van de Draak, de machtigste criminele organisatie van de stad, en zit bij de Klifdansers, de elitekrijgers van het Broederschap. Hij heeft een zus Cassandra, aan zijn vaders kant een halfbroer Andreas Morne, en aan zijn moeders kant halfbroeren Agastair en Gwion en halfzus Merid. In het gevecht gebruikt hij een enorm musket uit Ulique (in Kasta); dit wapen heeft hij overgenomen van Jarpino Almanistra nadat die was omgekomen tijdens het Bloedbad van IJzervuur. Hij mag er wel niet al te slim uitzien, maar in werkelijkheid is hij intelligenter dan je zou denken.

Geschiedenis

Matthias en Cassandra werden in 497 geboren in een bordeel. Hun moeder was Gwennyn, een 16-jarige prostituee die een bezoek had gekregen van Ricken Morne, een beruchte gek. Deze had al een 11-jarige zoon Andreas met Aina Servili, maar bezocht haar nauwelijks meer. Ricken keek ook nooit meer om naar Gwennyn en wist niet eens dat hij twee kinderen had. De eerste jaren van hun leven werden Matthias en Cassandra verstopt in het bordeel en af en toe gevoed door hun moeder. In 507 kreeg Gwennyn bezoek van Cheoll Ithmicara, zoon van koning Adroc IV en kroonprins van het land. Ze kreeg de zonen Agastair en Gwion, die vrijwel direct door Cheoll werden meegenomen naar het Centrale Paleis. Cheoll was vreselijk verliefd op Gwennyn en wilde met haar trouwen, maar wist dat dit voor een schandaal zou zorgen binnen de hogere adel; daarnaast vreesde hij dat zijn ouders zijn jongere broer Jon Ithmicara tot kroonprins zouden maken als Cheoll trouwde met een prostituee. Hij gaf haar echter wel wat geld, waardoor Gwennyn haar beroep achter zich kon laten en een huisje kon kopen in Koningskroon. Hier voedde ze de jonge Matthias en Cassandra op- of althans, dat probeerde ze. De opvoeding ging niet altijd even makkelijk. Toen Gwennyn in 510 trouwde met Cheoll, die inmiddels koning was geworden onder de naam Dransin III, en zo koningin werd van Allaric, werden de inmiddels 13-jarige kinderen op straat gezet in Koningskroon. Andreas, die inmiddels 24 was en al jarenlang rondzwierf door de Achterwijken (sinds de dood van zijn moeder), vond zijn halfbroer en -zus en redde hen. Vier jaar lang zorgde Andreas voor de twee. In 514 5TP werd Andreas benaderd door Jarin Ozke dara Bayraz, die hem namens de Heer Draak vroeg bij het Broederschap te komen. Andreas nam het aanbod aan. Matthias en Cassandra groeiden zo op in het Broederschap, dat de enige familie is die ze ooit gekend hebben. Daarom zijn de twee enorm fanatiek. Anders dan Cassandra gebruikt Matthias zijn achternaam Morne wel. Matthias plaagt Andreas regelmatig.