Wikia

Jaduen Sillan [DZJAD-wun SIL-lun] is een vooraanstaand politicus en bestuurder in het omvangrijke Sphyriaanse Rijk in de Muren van de Wereld. Hij dient sinds 517 als Absoluut, een zeer invloedrijke positie die de taak heeft om alle imperiale activiteiten van het Rijk buiten de Hartprovincie te overzien.

Beschrijving

Activiteiten

In zijn functie als Absoluut is Jaduen Sillan als het ware de oppergouverneur van alle provincies, territoria en imperiale bezittingen van het Rijk. Enerzijds leidt hij de inspanningen om de Sphyriaanse macht te consolideren in reeds bezette gebieden zoals Vivare en Mennera, anderzijds geeft hij richting aan het veroveren van nieuwe landen. Sillan was sterk betrokken bij de voorbereidingen voor de Invasie van het continent Nova Core in 513 en wilde het coreshti-volk onderwerpen aan de Sphyriaanse macht. Na 513 werd hij aangesteld als gouverneur van de veroverde gebieden in Volantine, maar de Sphyriaanse top zag hem al langer als aangewezen opvolger van Absoluut Warric Krafeis. Toen Krafeis in 517 met pensioen ging volgde Sillan hem op; als gouverneur van Volantine werd hij zelf opgevolgd door Krafeis' dochter Cassana. Sinds 517 is hij als Absoluut meer betrokken bij Nova Core dan zijn voorganger, maar vanwege de immense omvang van zijn werk moet hij veel taken overlaten aan oppergouverneurs als Konstantine Jengist. Jaduen Sillan geeft regelmatig instructies aan het Directoraat, maar de meeste coreshti en in Nova Core gestationeerde Sphyrianen kennen hem enkel als een gezichtsloze hoge bestuurder. Sillan heeft een goede relatie met Vei Arceda, die als Prominent de taak heeft om de Hartprovincie te overzien.

Uiterlijk en persoonlijkheid

Jaduen Sillan is relatief jong en heeft een jeugdig uiterlijk met een aantrekkelijk gezicht, bruine haren en bescheiden gezichtsbeharing. Hij draagt vaak zeer opulente gewaden met goude versieringen en heeft vrijwel altijd een mantel aan. Jaduen Sillan is een rasechte Sphyriaanse aristrocraat. Hij kan vriendelijk en gemoedelijk overkomen en glimlacht vaak, maar in feite is hij ijskoud en medogeloos calculerend. Sillan neemt geen genoegen met incompetentie en wil alles perfect overzien, waardoor hij een meer betrokken Absoluut is dan sommige van zijn voorgangers. De geslepen politicus weet perfect te maneuvreren door de verraderlijke gangen van Sphyriaanse publieke dienst en heeft als geen ander inzicht in de mechanismes van het Rijk. Dit maakt hem een van de machtigste mannen van het Sphyriaanse Rijk en daarmee van de Muren van de Wereld als geheel. Sillan is niet bang om risico's te nemen en zo af en toe buiten de lijntjes te kleuren als hij dat gepast vindt. Naast zijn beroemdheid als Absoluut staat Jaduen Sillan bekend als een van de beste zwaardduellisten van het Sphyriaanse Rijk, iets waar hij graag over opschept. Jaduen is getrouwd met Scarme Zubella, een gevreesde inquisiteur uit Vivare die zijn vaardigheden inzet om opstandelingen op te sporen en tot gerechtigheid te brengen. Scarme's jongere broer Aghie vormt echter een probleem omdat hij de Sphyrianen heeft verraden en nu werkt voor de opstand onder leiding van Fiorenza Asella Camo di Sama.