Wikia

De ildila [IL-die-lah] is een kledingstuk voor vrouwen. Het is een gewaad dat zo dun is dat het volledige lichaam eronder te zien is. De ildila is gemaakt van zeer lichte stoffen, vaak wit en zonder patroon, waardoor het kledingstuk doorschijnend is in alle regionen van het lichaam.

Beschrijving

Positie

Verrassend genoeg wordt de ildila niet zozeer gezien als heel pikant of seksueel, ondanks het feit dat alle kenmerken van het naakte lichaam te zien zijn onder de stof. De ildila wordt over de hele wereld gedragen, voornamelijk door één groep: dienaressen. In vele verschillende landen is de ildila een conventioneel kledingstuk voor meisjes of vrouwen die een meester of meesteres dienen, en wordt in vele verschillende situaties gedragen door deze groep. Bij de ildila is er niet zozeer een focus op naaktheid, zoals er bij kledingstukken als de etata en de samale wel is. Het kledingstuk is voornamelijk doorschijnend om de ondergeschiktheid van de dienaressen te laten zien door de kwetsbare delen van hun lichaam te tonen. De ildila geeft een statement dat de dienares haast eigendom is van degene die ze dient, en dat de meester dus ook beslist over wat ze draagt. De ildila is een gewaad dat meestal niet gedragen wordt door niet-dienaressen.

Verspreiding

Als een van de weinige kledingstukken is de ildila niet of nauwelijks gebonden aan specifieke landen of gebieden: over de gehele wereld wordt dit kledingstuk in ongeveer gelijke mate gedragen, hoewel er uiteraard uitschieters zijn. Zelfs meer conservatieve gebieden als Westkroon en Meltumya kennen dit gewaad, en hier wordt er niet van opgekeken terwijl andere vormen van naaktheid er minder geaccepteerd worden. In Darlassia is het gewaad favoriet aan het hof, en ook in het normaal relatief strenge Avelishe is het vaak te zien. Dienaressen in warmere streken in Nova Core, zoals de Glinsterende Eilanden, Altea en het Matani Schiereiland, dragen dit zeer veel. In de villa's van rijkelui in gebieden als Tissan, Camria en Vivare zul je het veel zien, en dienaressen aan het hof in steden als Anisca, Caer Golde en Trentine dragen het veel. In de Grenslanden heeft de Brazische hoofdstad Hoogtoren een verrassende voorliefde voor de ildila, en in Volantine staat Calthume bekend om het laten dragen van dit kledingstuk. Koning Tenebras van Pracia laat allerlei vrouwen in zijn rijk, en dan voornamelijk in de hoofdstad Chardena, dit gewaad dragen als onderdeel van de erfenis van het Parnaciaanse Rijk.