Wikia

Eeuw der Tranen (the seperation by mariana-vieira on DeviantArt)

Twee leden van het verzet in een voor de Eeuw der Tranen niet zeldzaam landschap. Bron: the seperation by mariana-vieira on DeviantArt

Eeuw der Tranen

Type Periode
Kenmerken

Wereld geregeerd door de Nachtkoning, vele wreedheden

Regerende partijen IJzeren Rijk van Ysvarolek, Legioenen van de Nacht
Begint 993 4TP (einde Oorlog van Tranen)
Doden miljoenen, voornamelijk aan de kant van de vrije volkeren

De Eeuw der Tranen was een periode in het Vierde Tijdperk dat volgde op de door Ysvarolek en de Legioenen van de Nacht gewonnen Oorlog van Tranen- een van de meest bloedige oorlogen ooit. Gedurende deze periode werd de aarde volledig geregeerd door de Nachtkoning, die eindelijk teruggekeerd was.

Geschiedenis

In 993 4TP werd het keizerrijk Misanqaza, een van de laatste bastionnen van de krachten van de vrije volkeren van Naen, verslagen door de legers van Ysvarolek en de Schaduw. Ysvarolek verenigde bijna alle staten van de wereld in één: zijn IJzeren Rijk, in werkelijkheid geleid door de Teronthir. In het IJzeren Rijk was het leven slecht. De barbaarse legers van de Noorderlingen, de Schaduw en andere strijdlustige rassen daalden neer over de wereld en vergrepen zich aan vreselijke daden. Mannen werden gemarteld, dorpen werden in brand gestoken, vrouwen werden verkracht, kinderen werden in het vuur geworpen, en veel sporen van de oude tijden- die Ysvarolek achter zich wilde laten- werden vernietigd. Honderdduizenden onschuldigen kwamen om. De oude beschavingen waren met de grond gelijk gemaakt, en de culturen van vóór de Oorlog van Tranen waren grotendeels vergeten door de magische invloed van de Nachtkoning (een voorbeeld hiervan is dat van de hoofdstad Tharamost, eens Anisca). Na enkele generaties geboren in de Eeuw der Tranen was de wereldbevolking compleet onder invloed van de Legioenen, en men was ervan overtuigd dat de Nachtkoning de incarnatie van God was. Het wegvallen van de heerschappij van de Nachtkoning zou volgens hen het einde van de wereld betekenen, en daardoor was het organiseren van grootschalige opstanden zeer moeilijk. Maar toch was er verzet. Dit had enkel succes in sommige kleine guerrilla-oorlogen die werden gevoerd, voor een groot deel onder de grond. Eén van de bekendste verzetsorganisaties waren de Rode Wolven- geleid door de beruchte Jaram Kyr- die lang vochten tegen de schaduw en tot het einde van het tijdperk bestonden. Eén van de beroemdste grootschalige opstanden was de Laatste Opstand, dat plaatsvond op initiatief van de organisatie Gwenlléar en van Theron Bel Messar van de Vrije Legers. De Laatste Opstand was jarenlang in ontwikkeling geweest, en het leek erop dat men eindelijk de manier had gevonden om de Nachtkoning te verslaan. Uiteindelijk mislukte de opstand echter, toen de Nachtkoning persoonlijk ingreep. Bijna alle leiders van de Opstand werden gedood, en de Nachtkoning versterkte uit woede zijn greep op de wereld nog verder. Vele generaties ná de Oorlog van Tranen werd het Zilveren Verbond, een alliantie van vrije volkeren onder leiding van de Hoge Elven van Inyunë, opgericht. Een paar jaar later begonnen ze de Oorlog van de Schaduw, waarin zij eindelijk de wereld wisten terug te veroveren. De Eeuw der Tranen wordt verondersteld geëindigd te zijn met het einde van de Oorlog van de Schaduw. Na het einde van de oorlog werd de wereld herbouwd. Personen als Ladicia Ferro, de Hoogste van het Zusterschap van Tovenaressen, en de beroemde Sabrina Primavera, waren hierbij cruciaal.