Wikia

Costara, officieel de Handelsrepubliek Costara, is een land aan de oostkust van Haldar. Haar inwoners staan bekend om hun scherpe ogen voor handel en geld. De grote baai waaraan het ligt, de Baai van Costara, is naar dit land genoemd.

Beschrijving

Costara neemt in de handel op Haldar een centrale rol in, en dient vaak als tussenstop voor handel tussen landen of als stapelmarkt voor goederen. Hierdoor hebben de Costarima veel rijkdom opgebouwd, en is de Handelsrepubliek een van de meest welvarende landen ter wereld. De Costarima staan bekend om hun slinksheid en hun oog voor geld en handel. Het land is een republiek zonder vorst die voornamelijk geregeerd wordt door machtige handelsheren, overheersend vanuit de enorme hoofdstad Valcro. Een sterk centraal leiderschap ontbreekt, aangezien men veel waarde hecht aan de libertarische principes van de vrije-markteconomie, het kapitalisme en aan ondernemerschap. Costara voert nauwelijks ooit direct oorlog, maar dient als een soort "bank" voor andere landen, die geld kunnen lenen van het land. Door de enorme schulden die veel staten opgebouwd hebben bij Costara, is het land over het algemeen niet erg geliefd. Ondernemerschap en economisch denken zijn zeer belangrijk voor Costarima. De Handelsrepubliek voert voornamelijk zeehandel, onder andere met Akanif en rijke stadstaten als Ermolan, Samara en Vinnea. Costara is door haar rijkdom en goede geografische ligging een geliefd aanvalspunt en vaak een uitvalsbasis voor piraten uit de Piratenrepubliek en de nabije eilanden van de Canach, die de kusten van Haldar teisteren.