Wikia

Axaya is een Woudelf uit Aelïngang, een groot woud in centraal Haldar. Deze avontuurlijke Elf heeft lange rode haren en heeft ongelooflijke vaardigheden met de boog. Hij bezit een speciaal soort boog dat in tweëen te splitsen is en te gebruiken is als twee zwaarden. Zijn zielennaam is Tervani; niet veel mensen kennen deze naam, aangezien Woudelven het alleen toevertrouwen aan hun dichtste vrienden of geliefden. Axaya is zeer nieuwsgierig aangelegd en heeft al veel van de wereld gezien: hij heeft gedurende het grootste gedeelte van zijn leven over de verschillende continenten van Naen gereisd en heeft daar allerlei wonderbaarlijke dingen gezien. Hij had eens een relatie met Torfa Nicozera, die thans werkzaam is bij de Inquisitie- onder andere in Trallic.

Geschiedenis

Jeugd

Axaya groeide op in Silvara, de grootste nederzetting van de Ael. Hij was de zoon van Anantar, de leider van een religieuze sekte bekend als de Sura. Axaya bleek al snel veel van de typische talenten van de Woudelven geërfd te hebben, waaronder een uitzonderlijk scherp oog. Hij spendeerde tijd bij de Maetan Ghoel (verkenners), de Bashai N'Lare (jagers) en zelfs de prestigieuze M'adhi Aradh (waterzoekers). Hij werd gezien als een van de beste jonge jagers die Aelïngang te bieden had, en men verwachtte een grootse toekomst voor Axaya.

Vertrek en zwerftochten

Op een dag begon Axaya met het lezen van oude boeken van de legendarische historicus Marzâk de Onsterfelijke. Onder de Woudelven werd dit als ietwat vreemd gezien, aangezien de meeste Woudelven geen interesse vertoonden in de buitenwereld, en zelfs systematisch weigerden ingelicht te worden over gebeurtenissen buiten het woud. Axaya raakte echter geïnteresseerd en geïnspireerd, en besloot uiteindelijk dat hij die wondere wereld met zijn eigen ogen wilde aanschouwen. Op een regenachtige nacht vertrok hij uit Silvara, verliet hij Aelïngang en reisde hij verder Haldar in. De komende decennia beleefde hij vele wonderbaarlijke avonturen. Hij bezocht alle delen van de wereld: Aylarku, de Westlanden, Calmaria, Thalassia, de Verboden Landen en zelfs de Scherven van Zanaqar.

Ontmoeting met Torfa Nicozera

Op een gegeven moment in zijn avonturen ging Axaya werken voor een mysterieuze opdrachtgever, die hem allerlei gevaarlijke missies gaf die hem over de hele wereld voerden. Soms ging het om iets kleins, zoals het subtiel vermoorden van een schreeuwlelijke politicus, maar andere keren ging het om zaken als het redden van volledige staten. Door deze mysterieuze opdrachtgever kwam hij in 507 5TP in contact met Torfa Nicozera, een 22-jarige vrouw uit de Darlassiaanse stad Kashandre met een getinte huid en glanzende grijszilveren haren. Axaya voelde onmiddellijk wat voor haar, maar wist nog niet zeker of het liefde was. De twee werden op een missie gestuurd naar Westlanden- specifiek naar de Graafschappen van Tissan, die op het moment in chaos verkeerden. Ze wisten allebei dat dit een zeer gevaarlijke aangelegenheid zou worden. Maar beiden waren vastberaden, en het plan werd uitgevoerd.

Missie in Tissan

De opdracht die Axaya en Torfa hadden gekregen, was zeer gevaarlijk en ingewikkeld. Er was in de stadstaten van Tissan grote onrust ontstaan, nu het relatief welvarende gebied ingeklemd werd tussen twee supermachten die elkaar bevochten over de macht in het gebied: het al zeer welvarende Prestas en het opkomende Stevander. De stadstaten van het gebied waren ontzettend verdeeld: de een steunde Prestas, de ander Stevander, en vele wilde onafhankelijk bleven. Tissan was een doolhof geworden van bondgenootschappen en rivaliteiten, en het minste geringste kon het levensgevaarlijke spinnenweb op scherp zetten. Er was vrees voor een grote oorlog. De hele periode kwam bekend te staan als de Jaren van Bloed. Het was de missie van Axaya en Torfa de situatie op te lossen, opererend vanuit Carnemossi. Bij de hele onderneming ging veel intrige gepaard; gelukkig bleek Torfa hier aanzienlijk beter in te zijn dan Axaya. Axaya leerde veel van Torfa, die hij steeds meer ging bewonderen. Hij realiseerde zich uiteindelijk dat hij werkelijk verliefd op haar was, en begon zo langzaam en tactvol mogelijk met een poging haar te versieren, temidden van alle chaos en vernietiging nu de stadstaten op instorten stonden. Torfa trachtte hier eerst zo min mogelijk op te reageren, maar gaf uiteindelijk toe dat ze ook wat voor hem voelde. Ze zei echter dat ze niet klaar was voor een relatie met hem. Nadat Axaya haar onbedoeld beledigde, liep Torfa simpelwegweg; de twee groeiden vervolgens uit elkaar. Dit zorgde ervoor dat ze steeds meer afgezonderd en van elkaar en ongecontroleerd gingen werken in de stadstaten (Torfa hield zich voornamelijk bezig met Prestas, Axaya met Stevander), waardoor het uiteindelijk helemaal mis ging en er een gigantische oorlog kwam die het hele gebied uit elkar rukte. De twee moesten onderduiken en zichzelf een tijdlang niet vertonen.

Een nieuwe vlam

Axaya en Torfa hadden het allebei verpest, en dit ongeluk bleek hen juist weer dichter bij elkaar te brengen. In de periode van onderduiken gebeurde er iets dat Axaya niet aan had zien komen: Torfa verklaarde plotseling haar liefde voor hem, en de twee brachten de nacht door. Enkele weken lang hielden de twee zich enkel nog met elkaar bezig. Later begonnen ze plannen te maken om een einde te maken aan de onderdrukking van de stadstaten, die door hun toedoen veroverd waren. Het plan bevatte weer talloze intriges, inbraken, oplichtingen, omkoperijen en gevechten, en de twee werkten dichter samen dan ooit. Ze waren grenzeloos verliefd en gelukkig met elkaar, en alles ging voorspoedig. Het leek er sterk op dat ze Tissan weer zouden kunnen bevrijden.

Einde van de relatie

Ondanks dat liep de innige relatie tussen de twee uiteindelijk op een spectaculaire wijze op de klippen. De stadstaten waren op weg bevrijd te worden door de ondergrondse alliantie die Axaya en Torfa samen opgesteld hadden. Op een gegeven moment zag Axaya echter een mogelijkheid om zowel Prestas als Stevander op hetzelfde moment uit te schakelen. Deze manier was zeer militair en gewelddadig, en Axaya wist dat Torfa er niet mee zou instemmen. Daarom hield hij het geheim voor haar, en het voornamelijk politieke plan van Torfa (die zich meer richtte op subtiliteit en het benutten van de rivaliteit tussen Prestas en Stevander, de twee partijen tegen elkaar op zettend) werd voortgezet. Uiteindelijk kwam dan toch het moment, dat Axaya zijn plan in werking moest stellen. Op een manier die nog altijd niet geheel duidelijk is- waarschijnlijk kwam er een machtige Schaduwtovenares aan te pas- werden alle soldaten en afgezanten van de beide supermachten in de stadstaten van Tissan gedood. Op hetzelfde moment vond er een gigantische catastrophe plaats in de straten van Prestas en Stevander zelf, waardoor de twee staten in een mum van tijd ten val kwamen en zich wel moesten terugtrekken uit de stadstaten. Daarnaast had Axaya een perfect moment uitgekozen, want de legers van Prestas en Stevander hadden elkaar juist ontmoet bij Musseline, en de troepen van de twee stadstaten hadden elkaar grotendeels uitgeroeid. Tissan vierde feest en de rust keerde grotendeels terug met een vredesverdrag dat door velen getekend werd, maar Torfa was woedend toen ze erachter kwam wat Axaya had gedaan. Ze schreeuwde hem toe dat hij alles waar zij voor had gestreden- een machtsverandering zonder openlijke oorlog- in één nacht had vernietigd door zo veel onschuldigen te vermoorden. Axaya probeerde haar nog te kalmeren, maar Torfa had haar besluit genomen. Ze zei één laatste keer tegen Axaya, zachter en haast verontschuldigend nu, dat ze erg teleurgesteld was en zich verraden voelde. Torfa vertrok uit Tissan en liet jarenlang niets meer van zich weten. Gebroken en woedend op zichzelf keerde Axaya terug naar de mysterieuze opdrachtgever, die tevreden was met het globale resultaat.

Ontmoeting in Trallic

Toch was dat niet het laatste wat Axaya en Torfa Nicozera van elkaar zouden zien. De twee vergaten elkaar nooit, maar gingen in de 5 jaar na het incident in Tissan gewoon door met hun leven. In 512 had Torfa zichzelf tot een begrip gemaakt in Trallic, de infameus criminele hoofdstad van Allaric in Haldar. Ze noemde zichzelf daarom de "Koningin van de Dieven". Torfa vervulde een rol die leek op de huidige rol van Laureano Corma, de leider van het misdaadsyndicaat het Broederschap van de Draak, hoewel Torfa een stuk minder invloedrijk was. Axaya kwam terecht in Trallic en hoorde van de Koningin van de Dieven. Toen hij een beschrijving van haar uiterlijk, karakter en voornamelijk haar roekeloze gecalculeerdheid hoorde, wist hij meteen over wie het ging. Hij begon meteen met haar proberen te vinden, wat nog aardig moeilijk bleek. Uiteindelijk werd hij door Torfa zelf uitgenodigd naar een luxe paleis waarvan zij de eigenaar was. Ze wachtte hier op hem, gekleed in een prachtig gewaad. Axaya merkte op dat ze, net als hijzelf, een stuk volwassener was geworden na Tissan. Al haar positieve kenmerken leken wel uitvergroot, en Axaya voelde zichzelf wederom hopeloos tot haar aangetrokken zoals in de dagen van weleer. De twee praatten een tijd over de afgelopen paar jaar. Vervolgens beleefden de twee een bijzonder romantische nacht waarin ze gepassioneerd aan elkaar bewezen dat hun liefde voor elkaar zeker niet voorbij was. Uiteindelijk werd Axaya echter verraden: Torfa gaf hem na de vrijpartij vergiftigde wijn, die hem in een diepe slaap liet vallen.

Gevangenis en ontsnapping

Toen Axaya na enkele dagen, waarin hij voortdurend nachtmerries en visioenen over Torfa had gehad, wakker werd, bevond hij zich in een donkere kerker. Er bleek geen ontsnappen uit mogelijk te zijn, en wekenlang zat Axaya gevangen. Torfa kwam niet één keer met hem praten, en de wachters waren heel vaag over wat haar intenties nu precies waren- maar Axaya kon het wel raden. Hij voelde zich alsof hij zijn relatie met Torfa, hetgeen wat hij altijd al het meest wilde sinds het moment dat hij haar voor het zag, voorgoed had verpest, en concludeerde dat zij toch altijd al te hoog gegrepen was voor hem. Uiteindelijk wist hij toch te ontsnappen uit de cel door een roekeloze actie die eigenlijk niet had kunnen werken zonder heel veel geluk. Het bleek dat hij zich nog steeds in het luxe paleis bevond, wat de uitvalsbasis van de "Koningin van Dieven" was. Hij haastte zich vastberaden naar de kamer waar hij Torfa enkele maanden geleden had ontmoet. Op weg daarnaartoe werd hij aangevallen door talloze wachters, maar hij wist ze allemaal te verslaan. Torfa wachtte boven op hem, wetend wat er zou gebeuren. Zodra Axaya de kamer binnen kwam rennen met zwaarden in beide handen, keerde Torfa zich tot hem en greep ze zelf wapens tevoorschijn. De twee vochtten lang met elkaar in een strijd die geen van beiden leek te kunnen winnen. Ze waren zeer aan elkaar gewaagd, en hadden gedurende hun tijd als collega's van elkaar geleerd. Axaya en Torfa dansten een dans die zo vurig was als de dans die ze 's nachts altijd hadden gedanst, al die jaren geleden. Uiteindelijk wist Axaya het gevecht te winnen door middel van een trucje dat Torfa hem lang geleden had geleerd. Hij bezorgde zijn oude geliefde een bloedig litteken op haar wang, en Torfa was verslagen. Ze scheurde de kleren van haar lijf en ging op de knieën voor Axaya, die de punt van zijn zwaard op haar keel hield, klaar om haar te doden. Een naakte Torfa keek hem in de ogen en moedigde hem aan haar te doden. Axaya antwoordde echter dat hij niet zo'n monster was om dat te doen. Hij gooide zijn wapens op de grond, draaide zich om en liep weg zoals Torfa eens had gedaan. Torfa werd verward achtergelaten, maar Axaya wist precies wat hij wilde doen: hij verliet Trallic en keerde terug naar Aelïngang, waar hij sindsdien leeft in de wildernissen van het woud. Torfa verliet Trallic ook en werd na het incident lid van de Inquisitie. Ze is nu sinds enkele weken namens die orde weer werkzaam in Trallic, waarvan ze nog steeds een brede kennis heeft.