Wikia

De Agitorica is een invloedrijk orgaan in het Sphyriaanse Rijk, een gigantische superstaat die enorme territoriums in de Muren van de Wereld en continenten als Nova Core in handen heeft.

Beschrijving

Activiteiten

De taak van de Agitorica is voornamelijk wetenschappelijk: het verzamelt, analiseert en categoriseert grote hoeveelheden informatie. Deze informatie kan zowel van puur wetenschappelijke aard zijn, zoals informatie over natuurwetten of over verre planeten, maar kan ook gaan over de vele culturen, beschavingen en volkeren die de Sphyrianen tegenkomen op hun reizen over de wereld. De leden van de Agitorica komen meestal uit hooggeplaatste aristocratische kringen, vaak afkomstig uit de Sphyriaanse hartlanden rondom de hoofdstad Vaissire, en zijn zeer gerespecteerd in de samenleving van het Rijk. De Agitorica draagt onder andere bij aan het aanvullen van de informatie in de beroemde en zeer uitgebreide Magnum Magocrata.

Leiding en uitvalsbasis

De huidige leider van de Agitorica is Esthennius Ammin Tende, een relatief mysterieuze en onbekende doch niet minder intelligente en vaardige wetenschapper. Ammin Tende wordt bijgestaan door allerlei academici, onderzoekers, schrijvers en anderen die zich bezig houden met de wetenschap om de Agitorica bij elkaar te houden. Sinds meerdere decennia heeft de organisatie haar uitvalsbasis in het beroemde fort Tal Espen in de bergprovincie Mennera, niet ver verwijderd van de Grote Noordelijke Librije, de plek waar de rivier Vistena ontspringt, en de nabije hoofdstad Hooggaarde.